Saturday, August 22, 2015

Mabuhay Boracay 3


Kembali lagi ke sesawang Kokly! hi

Langsung ke activity di hari ke-2 di Boracay...Jom island hoping!

Pukul 9 pagi, Nonoi - our tour guide  da tecegat di kawasan guesthouse nenunggu kami seperti yang dijanjikan. Selepas pendaftaran, kami pon melompat masuk ke banka boat Nonoi dan terus dibawa ke crocodile island. 

Cuaca baik dan perjalanan ke crocodile island kejap aje....sampai sana, cekeboooor!!! ape lg snorkling la hahha.....kali ni experience yang berlainan dgn pantai di Krabi, Thailand. Arus agak deras bile berada dlm air, jd keadaan tidak berapa tenang masa snorkling...asyik nak hanyut je terumbang ambing. Sepanjang masa kene berpegang pada tali keselamatan yang diikat pada boat. 





Walaubagaimana pun ikan dan batu karang cantik kat sini...air dalam  tetapi jernih sampai bole nampak dasar. Ikan pon banyak, lagi2 umpan dgn roti.....hihi.. da puas snorkling kitaorg move ke Crystal Cove dgn entry fee P200 sorang (x termasuk dlm pakej).



Di Crystal Cove ni of course la begambo sbb cantik decorationnye. Asalnye crsytal cove di diduduki penduduk native. Selepas dimajukan untuk pelancungan kaum native ni banyak yang masih bekerja di crystal cove sampai sekarang. Selain bergambarm kitaorang mandi-manda dan snorkling di kawsan celah2 batu yang disediakan. Mak aiii ....memang semua tempat airnye dalam keliling pulau ni. Tapi jangan risau, sbb gelombang x kuat macam tengah crocodile island tadi. So aku lege, sbb x payah pakai life jacket yang melimitkan pergerakan dlm air. Seronok jugak main2 air, berenang2 anjing kat crystal cove ni. Penat berenang kami rest kejap untuk lunch - buah, roti, biskut semua kami hentam....lapar punye pasal. 





Sejam kami di Crystal Cove, menikmati keindahan pulau yang airnya berkaca bak kristal. Selepas tu, kami ke magic island, hanya melalui nye saja... sbb masa x mengizinkan, lagi pun activity di sini pon sama - mandi manda / snorkling dan bole buat terjunan tiruk di paltform yang disediakan. Nak masuk sini kene bayar P150/ pax. Moh le layan lagi skit gambar2 di cystal cove ni!

Terjunan dr rakit yang x menjadi
Hai pengantin baru...selamat hitamkan kulit

Air jernih dan dalam....peace yo!


Next, kami berenti untuk memancing.... best jugak dok tengah laut sambil memancing...kami dpt 6-7 ekor ikan je hahhaha....memang x bertuah. Hasil tangkapan kami bagi kepada tekong boat. Nonoi kata memang macam tu lah kebiasaannye sbb penduduk di sana kebanyakannya susah, jadi ikan2 tu bole jadikan lauk....kesian pulak bile aku dgr macam tu! 


Iki dapat ikan paling cantek!
Lebih kurang 4 1/2 jam island hoping kami balik semula ke Bulabog. Seronok sangat! Tak tau la kenapa...mungkin aku suke pantai. Teringat masa umur 8-9 tahun abah paksa belajar swimming masa membesar di PD sampai kembung minum air masin! wakaka


Kami suke Crystal Cove...JUMP!!
Lebih kurang 2pm, kami dah sampai ke gueasthouse. Rehat, solat dan lunch dgn bekalan yang ada. Petangnye kami ke white beach untuk tgk pasir yang dikatakan putih & halus dan nak tgk sunset. Tapi awan mendung bile hampir senje, jadi sunset agak terlindung. Tetapi white beach x mengecewakan, cantik dan bersih. Memang best lepak sambil tengok keadaan sekeliling. Tgk gambo jom....

Yeaaa da pijak white beach! hhahah halus mulus pasir




Awan mendung berarak


Nak bina istana pasir x pandai...gores2 aje la








Suhanallah!
Malam nye plak, kami berlegar2 di D'mall dan terus menyambung niat mencari seafood yang dikatakan fresh dan murah di kawasan Talipapa. Continue next entry on jalan-jalan cari seafood k! Adios




No comments:

Post a Comment