Saturday, August 22, 2015

Mabuhay Boracay 4

Assalamualaikum dunia!

Hari ke-3 di Boracay, kami semakin bersemangat nak explore kawasan pulau tersebut. Sebelum tu, aku nak share on pencarian seafood malam sebelumye di Talipapa wet market dan kedai yang bole masakan hasil tangkapan kami....mari-mari makan besarrrr!

Tak susah nak cari pasar ni...memang berdekatan kedai2 souvenir di Talipapa. Harga takde la murah sangat tapi agak berbaloi sbb lobster & ketam masih hidup, mankala ikan, udang, sotong memangggg super duper fresh! Oleh kerana x tahan tgk semua hasil laut yang segar, kami pon membeli jugak selepas berdingdong -dingdong dgn taukey untuk dptkan harga yang paling sesuai dgn budget.

Tiap hari lalu D'mall tapi xbeli ape2 sbb mahai!
Oh ye..sblm ke wet market, kami cari kedai makan muslim. Plan asalnye nak mkn je ape yg ade, tapi alangkah sedih, kedai yang kami jumpe di Talipapa da nak tutup at 8pm....nasib la makcik tukang masak tu offer untuk tlg sediakan makanan kalau kami bole beli lauk di pasar. Memang mcm org ngantuk disorong bantal la....trus pegi dan kembali dgn senyuman sambil serahkan hasil tangkapan...Btw, kedai ni ramai blogger yg propose, Lot No. 74 Talipapa.

Taraaaa.... ni la hidangan dinner kami semalam! licin dan menjilat sampai ke siku...terbaek baq hang.

Bayaran untuk upah masak lebih kurang RM16/kg. Bagi aku ok aje sbb dapat rasa masakan local people. Lobster butter garlic ni sgt sedappppp! tolong la rasa kalau pegi sana...chili crab and fried prawn in soy sauce pun tak kurang enaknye....adoiii seriously sedap weiii.

Ok..dah-dah la pasal makan kan. Activiti hari ke-3 kami adalah mandi manda di white beach,Parasiling dan Helmet Diving di Bulabog...yeeehaaaa kami x sabor!

Pukul 7 pagi, kami da bermandi manda di white beach. Waktu pagi air tenang dan hangat...sesuai sgt untuk mandi manda. Yang best x payah mandi pagi dulu...trus terjun pantai baru rasa nikmat berganda! Lepas siap kami balik ke guesthouse sambil tunggu our guide datang.

Tempat pertama kami ke helmet diving dulu. Ya Allah....seriously seronok helmet dive ni. Ntah la kalau aku je yang over,but truly new experience. Aku yg tak penah scuba dive sgt2 teruja dgn activiti ni. Must try k!

O2 tanks
Helmet dive lebih kurang 30mnt underwater. Selain tu akan diberikan vcd & unlimited picture taken by the guide.  Aku x puas 30mnt..next macam nak ambik scuba license. I luv underwater things! Pic underwater kendian ye

At the platform.. the helmet is app 20kg

Lepas tu kami parasailing! up high in the sky...overall menarik jugak parasailing ni. Rasa rilex dan dpt tgk persisiran pantai di Boracay dr atas. Angin agak kuat, sekali sekala belon tu bergoyang ke kanan ke kiri. Kepada kamu yang gayat tinggi, harap bertenang. Aku? hihi...x gayat la sbb tu seronok...

Harness checking before parasailing
The speed boat looks so small
Parasailing lebih kurang 20mnt saja. Lepas tu kami dibawa ke darat semula...habis la activity di belah pagi. Kami balik dan lunch dgn bekalan yg ada, beli nasi putih dari restaurant berdekatan.

Petangnye kami ke Mount Luho menaiki ATV. Tak jauh pun dari ATV centre...labih kurang 10mnt da sampai. Lepas menaiki tangga ke menara tinjau, bole la tgk sekeliling kawasan Boracay dari puncak Mount Luho.

Di atas ni, x ada ape yang special, tetapi tetap berbaloi bg kami yang giler bergambar. Lagipun prinsip kami, setiap pelusuk tempat ada keistimewaaan tersendiri, so peluang untuk pergi jangan lepas, Sepatutnye bole tgk sunset dari sini, tapi cuaca mendung bile hampir senje, dan sekali lagi kami xde rezeki nak tgk sunset secara keseluruhan.

Cara lain yang lebih jimat ke Mount Luho dengan menaiki tuk-tuk atau kalau lebih trill jalan kaki saja di sepanjang Bulabog beach. Selain ATV, bole jugak sewa buggy car atau berkuda...yibayiba andreandre.

Itu saja activity di hari ke-3. Malamnye merayap lagi ke D-mall & Talipapa untuk beli sedikit sourvinor dan melepak di kedai coffee! fuhh penat tapi kami suka!

Comel plak key chain kayu ni...bole ukir nama