Wednesday, December 14, 2011

Miri Vs Brunei

As Salam..... panas mlm ni nak tidoq pon x bole.

Ape cerite?  Oh ye, dah lama jugak aku kat Miri tp x penah nak share pasal bandaraya ni. Same goes to Brunei...negara jiran yg dah beberapa kali aku lawati...jln2 cari makan. So, last weekend my sisters came over and i think i should write down something on our tour around Miri & Brunei. We took some photos and jom layannn..

Miri - ape yg menarik?

Diaorang selamat sampai Miri on 9/12 around 3pm. So aku terus angkut balik rumah solat, refresh and kluar pegi makan. Disebabkan semua lapar nasi so aku bwk diorg mkn LALAPAN di restoran Muara..sajian menu utama yg dikatakan istimewa di Miri. Kebanyakan member aku yg dtg sini suka LALAPAN...kenapa? maybe makanan ni sempoi and sambal belacan yg power.

Yg beza cuma lauk..ada ayam,keli,daging, udang (price range RM8-12) portion agak besar so kitaorg kongsi 2 lauk
Aku x suke kelly
Air plak,,teh c peng special, nes c peng special and bla2....
Alhamdullillah kenyang tp La je bg markah kurang kat LALAPAN . yg lain kata SODAP..

Lepas makan aku bwk diaorang ke Esplanade...ambik2 gambar di sekitar pantai. On the way tu diorg dpt tgk rumah yg besar...ala2 istana. Kaya org Miri ni....tp ramai lagi yg hidup susah.

Kat pantai memang full activiti bergambar sambil menghirup udara petang yg segar... Ada byk sgt gambar....so share some of it. Happy viewing!
Sorang je yg xde adik aku...Lat.
Kumpulan NORMAJ (Berdiri dr sebelah kiri Dd a.k.a adik, dik ja, la & Ee)
x larat lompat...kenyang
Me & La
Free style
Vely lomantik...me & Dd
One of the favourite shot by La
Another shot
Filem aksi ...MIRI Menjerit
Lepas bergambar sakan....aku bawak diaorang ke Bintang Mall. Maklum je lah miri ni kalau da mlm xde sgt tempat nak pergi...kecuali yg kaki clubbing..kakakakakhh.

Activiti kami main bowling...adik 1st time main tp not bad....disebabkan ada tournament ari tu so kitaorg dpt main satu game je. Lepas tu jln2 kat mall...diaorg ni excited nak masuk kedai sorvenior , aku layan aje. Bole tahan le diaorg membeli..key chain, pasu kecik, accessories and cicak kayu (favourite Ee). Tu je yg sempat dibuat kat Bintang Mall. ODW, back aku bwk diaorg makan kat Najwa restaurant dekat kawasan rumah je. Diaorg kata nasi cendawan & bakso sodap dan juga teh tarik ais! Heran tekak diaorang ni.....lapo sgt dah gamoknye.

Eh longkang la pulak

Pemenangnya ialah La, aku at 2nd place

Ok...esok kami akan ke Brunei Darussalam...good nite!

Jom follow ke BRUNEI.

Aku pon x brape tau jalan ke tempat yg menarik di ibu negeri Brunei ni   ~ bandar seri begawan! Tp disebabkan minah 4 org tu nak sgt kesana so aku redah je lah. Biasenye aku sampai di belait & gadong je....Bg yg tak pernah ke Brunei dr Miri...perjalanan lebih kurang 2-3jam depends brape laju bawak ye...mcm kerete aku yg dah agak tua tu 2 jam da smpi.

Kitaorg terus ke BSB dgn hajat nak pergi kg air...tp x jumpe la pulak! So pusing2 je kat BSG and turn back to Gadong untuk lunch...x jauh sgt lebih kurang 15mnts drive tu pun sbb ade setengah kawasan pack dgn kereta. Kitaorg lunch di restoran Hasinah betul2 depan The Mall shopping complex. Ok la makanan kat sini dgn harga berpatutan. Selesai makan kitaorang p membeli belah kat kedai souvenier 1.80. Tu pun kebetulan aku tanye cashier restorant tu mana kedai sourvinier terdekat. Ape lg minah 4 org tu sakan lagi membeli....kali ni Dik Ja juara diikuti oleh Ee dan adik. La and aku x membeli sgt...memang org tua cam tu kot x brape berehi nak membeli dah! hahhaha Oh ye...currency RM1:BD2.5...bole tahan mahal duit Brunei ni...aku dah siap2 tukar kat Money Changer area EMART di Miri before ke sini. Siap menghabiskan duit...kitaorg p solat dlm The Mall.

Bangunan kerajaan di Brunei ..x ingat building ape

Kebanyakan building di Brunei semua covered dgn marble

Kat kedai makan

Macam best tp ok2 je...

Diaorg ni kata sedap..:)

Ade plak jaws dlm The Mall

Perjalanan skali lagi diteruskan ke BSB...tak putus harapan tabah mencari kg air. Kali ni enteng pulak nak jumpe....memang rezeki la kot. So, ditepi kawasan sungai tu ade parking besar dan sgt dekat dgn jetty. aku dah niat nak bawak diaorg naik boat melawat kg air dan aku pon teringin sbb x pernah pegi. Ingatkan ade ticket counter utk boat, rupe2nye kene pandai2 kaw tim dgn boat2 yg ade tepi jeti tu...Masa kitaorg sampai tepi jeti dah ade boat yg panggil2.tanye aku nak kemana...masalahnye aku sendiri tak tau!..last2 aku setuju dgn boat yg ke-3 dtg...BD20 for 5 pax and dia bawak round 30mnts. Dgn perasaan berkobar2 kitaorg lompat dlm boat yg x berbumbung tu!

Dlm boat tu ade 3 org penduduk brunei yg baru balik kerje...so untung jugak la sbb dpt jalan jauh ke hujung kawasn kg utk hantar 2 penumpang yg aww aww tu!... sorang lg Shidah namanye, baik sgt and dialah yg jd pemandu pelancong sukarela yg menerangkan kawasan kg tu. Macam2 ade kat situ siap ada sekolah, clinic, balai bomba, station minyak shell, kedai runcit and byk lagi, mcm keadaan perumahan atas darat. Kawasan kg tu sgt luas rupanye...kalau tgk dr jetty xde la sebesar tu. Yang best dr dlm boat baru nampak persisiran bandar Brunei yg cantek seni binanya.
Salah satu sekolah

Kolek (sampan kecik) buat sendiri

Tgh seronok bersiar2 tiba2 hujan turun....so kitaorg dibawak melepak bawah surau...hahahha.Bukan senang nak dpt experience mcm tu...hari pon redup sepanjang perjalanan. Memang seronok....Odw back ke jetty shidah mintak abg Sunday (pemandu boat) bawak ke satu pulau kecik yg namaye ada Lunting...aku x ingat dah full name tempat tu.Rakyat Brunei percaya pulau tu jadi disebabkan 2 ekor ayam yg disumpah masa dulu kala.Pulau tu x pernah tenggelam walaupun air laut naik tinggi dan diaorg percaya kalau pulau tu tenggelam maka Sultan  Brunei tgh mengalami masalah besar pada masa tu. Nak percaya pon susah tp setiap tempat ade sejarah tersendiri. Bagi aku sejarah tu satu bende yg bermakna...aku rasa sgt beruntung masa boat ride tu sbb shidah ni memang semangat betul bercerita....sedar x sedar dekat sejam kitaorg dlm boat tu! Puas hati ...Adik2 aku pon seronot sbb kawasn tu unik.

Selepas tu kami sambung bergambar di sekitar BSB dan solat maghrib di salah satu masjid terbesar di Brunei sebelum bergerak balik Miri...cun gitu!

Fuhh....pukul 10.30pm kami selamat sampai rumah and happy dgn trip ke Brunei...ni pon sbb emigration tutup kol 10pm kalau 24hr bukak ntah ke pagi baru balik!

Moh ke gua NIAH pulak.

Activiti hari ke-3 lebih lasak....tracking at Niah cave! Dr miri ke sana dalam1.30 jam je tp awal2 pagi kitaorg dah cioww sbb takut lambat balik...kang tertinggal flight ke KL plak.

Kat Niah kene bayar tiket masuk utk 3 dewasa & 2 student = RM30. Aku pon x tanye brape sorang...kene naik bot Rm1/pax keseberang sungai tp teramatlah dekat. Pas tu baru lah start berjalan menuju pintu gua...kitaorg jln agak laju 35mnt dah sampai...and jln2 dlm gua Niah lebih kurang 2-3 jam. Bole tahan cantik....byk kene daki anak tangga.Tp kalau penat ade tmpt rehat disediakan (mcm pondok tunggu bas). Dlm gelap pon kitaorg begambo jugak...tq kepada 600D aku sbb berupaya merakamkan saat gembira kami adik beradik di dlm kegelapan gua Niah.

Nampak tak jeti seberang tu....dekat cipot

ODW back...shopping jap kat gerai Niah ni

Dah kluar dr sini baru ambik pic slamat datang

Lebih kurang pukul 2.30pm kitaorg dah bergerak balik ke Miri. Lapo bangat sampai habis karipap & pau goreng yg di tapau pagi tadi walaupun da kemek. Semua kepenatan tp kami tetap enjoy!

Before smpi rumah kitaorg mkn dulu....da lapar sgt ....di Restoran Selera D Kelate! Aku order sayur midin belacan, ikan siakap stim, tomyam campur, telur dadar and nasi putih. Makan cam org kebulor, badan penat dan lapar! hentam sampai licin.....errrr Alhamdulillah....ini la rezeki Tuhan, dpt menikmati keindahan alam, berjumpa org yg baik2 dan perjalan kami 2 ari ni semua lancar.
Arrr penat & lapar
Pukuk 6.30pm aku pecut menghantor budak2 tu ke eport Miri...dah lambat! Nasib baek tak kene tinggal sbb masa sampai semua org da boarding! ape lagi belari le 4 org tu..yg pakai skirt x dikecualikan ok! lari la wokme....asalkan sempat masuk belon....Alhamdulillah semua selamat sampai KL!

Utk adik2 ku...terima kasih dtg melawat aku kat Miri! Next time dtg lg sbb miri pon x abis round lg. byk tempat best bole pegi i.e Lambir, Borneo rainforest, Canada hill etc.

1. kome sume seronok g sana..terima kash jgk bwk jejalan..len kali jalan lagik..