Saturday, August 22, 2015

Mabuhay Boracay 7

Assalamualaikum!

Entry ni untuk catatan perbelanjaan masa di Boracay. Harap entry Boracay bole di manfaatkan kepada yang lain....and as my personal reference in future. Di Philipines terdapat byk pulau-pulau yang cantik. Bila dah kesana baru aku dapat feel Boracay dan cara tak langsung menambahkan semangat nak explore lagi. Jika diizinkan, pasti aku pegi lagi.

The downside of Boracay mungkin terlalu ramai pelancong bila peak season dan harga semua mahal. Bagi aku walaupun dtg pada low season, Boracay agak mahal berbanding Krabi atau pulau di Indonesia. Another things, Boracay ni terkenal dgn bar & party jadi memang ramai mat & minah salleh yg suka. Kalau yang muslim pegi x yah la berparty sgt ye nanti mak marah hahhaha...lariiiiii! Jadi pandai2 la pilih activity yang sesuai k. Kene ingat kemana je pegi kite ade perkara wajib yang di pertanggugjawabkan. Tapi sgt recommended dan kene datang to feel the Boracay heat!

Kami berempat bagi 7.5/10 rating for this BORACAY trip...not bad ha! 

So, the expenses in general as follows;

1) Air Asia return - RM365 per person
2) Guesthouse for 4 nights x 2 rooms - RM690
3) Food app. RM600 for 4pax 
    (kitaorg buruk lantak...makan x bole sikit!) 
4) Activities 

a. Island Hoping wt fruits & drinks :P3500/4pax - private boat
b. helmet dive - P700  
c. parasailing - P1000  
d. ATV Mount Luho - P700

Total for all activities app. RM320 per person

Wokey, itu saja untuk expenses kami disana. So per pax hanya RM1200+ tak termasuk shopping. Kalau include ape yang aku shopping pon x sampai RM1500 in total.


Currency is RM1 = P11.6

Untuk kenangan dan cenderahti buat family, kitaorg beli yang simple2 like T-shirt (RM8), fridge magnet, keychain, bags, towel wt Boracay embroider, swimming attire, sun glasses (RM8.60 satu hhaha...beli kat penjaja tepi pantai, tapi aku suke). 

Kebanyakan brg2 tu beli kat Talipapa sbb jauh lebih murah dari D'mall dan penjaja di White Beach. Jangan lupe kuasa membeli...bargain sampai lebam!

Ok tak? hihi...kitaorg rasa berbaloi-baloi dgn experience di sana. 

Untuk itu chioww!



No comments:

Post a Comment