Tuesday, February 7, 2012

From Vietnam with Luv Sekitar HCM - Day 2


Lepas bersiap2 kitaorg p breakfast d hotel..saje nak tgk ape makanan yg disediakan.Mak aiii cik bab 1 je yg banyak...maklum je la kan tempat yg x byk org Islam. Last2 minum coffee and buah je...coffee tersangat sedap! Aku pencinta dan peminum kopi tegar dan dah macam2 jenis kopi yg aku minum. So kalau aku kata sodap tu maksudnye memang sodap la ye...
waktu pgi di HCM

eeee x tau nak makan ape....balik bilik mkn roti lg bagus
Sejak bile Joe diet??

Hari ni...adalah activiti penuh untuk melawat sekitar HCM city. So kitaorg berdua kluar dr hotel and jalan ikut naluri.Walau pun ada peta di kawasan tu tp agak susah nak cari sebab bandar HCM ni sesak dan kedainye banyak. Yg aku dah jumpe cuma Ben Than market tu pun sebab dekat dgn hotel. So masa berjalan2 tu ade la pakcik beca yg offer untuk bawak kitaorg pusing2 di bandar HCM. Aku tak nak mulanye sbb takut kene tipu tp lepas bincang2 setuju pulak. Bile lagi nak rasa naik beca....yg best dpt tgk keadaan HCM, berada ditengah2  ratusan motorsikal hon sana hon sini....tgk org berjual sepanjang jalan dan mcm2 lg.

Peace yo! Aku soh pakcik kayuh laju sbb nak bergambo.

1st stop ialah d War Museum....nak masuk kene bayor VND10,00/pax (RM1.50 lebih kurang). Agak terkejut bile tgk keadaan masa perang d Vietnam dan kesannye. Org vietnam ramai yg cacat dan kene penyakit yg pelik2 disebabkan radiation hasil dr bom dan senjata nuklear tentera America. Aku tgk semua org yg dtg pon muka serius....kesian sungguh org2 vietnam masa perang tu kene seksa, kurung, potong kepala and mcm2 lg. Senjata2 yg digunakan pon ade dlm museum tu...yg aku tau mortar & M16 je. Bg aku sape2 yg dtg ke HCM kene pegi ke sini sbb byk info2 sejarah perang vietnam di kongsi. Kalau aku rakyat Vietnam aku takan lupe sejarah perang tu. eh eh terpatriotik plak!

Hoyeahh da sampai kat muzium perang
Check dulu tayar kebal aku ni ok dok
bapok besor peluru...mana mau lari!
I luv this photo...kesian kg kene bakor
Penyokong Vietkong - Nguyen JOe Trung
Antara gambar2 yg menyedihkan
Illustration of the jail...aku bole senyum plak....sorry Vietkong
Illustration of Joe after 20 years in jail...wahahha
Comey kapal terbang ni


Ni mortar real tau..lg tinggi dr aku
Menginsafi 
JOe give peace before head chopping
Joe sukarelawan jd makanan harimau....muah2
Nak gak gambo kat kebal aku---CBM 2303
Aku suke semua kapal terbang perang kat sini
Nikon camera since 1965 made in Japan
Ni antra senjata yg digunakan
Sorry la terbayank lak gambo kat museum ni. Aku memang suke bende2 ketenteraan ni maklum la anak askar..mana tumpahnye kuah kalau tak ke nasi kan. Pak metua pon askor jugak...anak aku nanti x tau la cam mana patriotiknye....kakakakak...byk lg pics tp kang kuar ulat mata tgk.


2nd stop pakcik beca bawak aku bedua ke Notra Dome (Gereja besar) dan Post Office yg cantek ! Kat sini takde ape sgt activiti tp aku suke dgn rekabentuk gereja tu memang unik ala2 english, mayb pengaruh america kot. Lepas begamba serba sedikit kitaorg ke pejabat pos HCM located just next to the church. Masuk je dlm tu...wohoooo memang cun la.Rekabentuk yg unik siap ade kedai jual cenderahati kat belah kiri dan kanan dlm bangunan. Ramai tourist yg datang ke sini sbb nak tgk keunikan seni bina post office ni....aku sempat lg beli poskad and post ke keluarga tercinta di Temerloh & Selama dan tak lupe anak buah di opis hehehe. Disebelah post office ade jual internet 3G card (VND65000) di deretan kedai2. So Joe beli sbb die tak bole hidup tanpa internet access...hahaha..nak FB sebenarnye.Tp bagus jugak senang skit nak cari tempat. Dlm perjalanan ke tempat seterusnye kiatorg lalu di Rumah Lama President Vietnam (lupe dah ape nama)....Tp tak masuk pon sebab masa tak mengizinkan...time tu pon dah tutup masa lunch hr.

Ni la Notra Dome (Gereja besar) aku kagum rekabentuknye aje


Turn aku lak gambo
Memang cantek church ni..Tuhan punye kuasa bg kepandaian pada manusia
 
taraaa...luar dan dlm post office yg glemer tu...cun nak!

Belakang Joe tu tempat kuar duit (ATM)

For my family in Malaysia...miss you all

Seterusnye ke kedai Mai Saigon. Banyak baju kurung dan blouse dijual....aku takde la nak beli baju kurung tapi pakcik beca tu kata kat sini byk pilihan dr d Ben Than market. Dalam nak tak nak aku sauk jugak 3 pasang baju kurung dgn jahitan manik. Cantik jugak tp harga around RM70/sepasang..ok la untuk buat kenangan lg pun aku ni memang malas nak tempah2 baju. So tak cerewet sgt nak beli baju kurung....asal ngam dgn badan...
ODW back lalu kat rumah president yg ala2 white house

Dah habis round2 kitaorg pon dihantar balik ke Ben Than area...tp yg tak best masa bayar...aku rasa dah kene tipu...tp silap jugak tak tanye elok2 masa naik. Hmmm burn RM400 untk 2 org. Tp aku and Joe tak nak rosakan mood pasal tu. Seb baek Joe baik hati kalau aku dah lama aku blah je....pikir2 balik teruk jugak pakcik2 tu kayuh bawak aku ngan Joe...lama plak tu kesana sini. Tp it was good experience..kalau tak kerana tu aku rasa x sempat nak round satu bandar HCM yg besar dalam sehari.



Kitaorg balik ke hotel dulu untuk solat jamak...arrrr lege dpt aircond...kah kah. Kat luar tadi tu panas dan bising tp aku enjoy! Around 5 baru la kitaorg p ke Ben Than market. Survey2 barang aje sbb xde mood nak membeli. Ape yg ade kat market ni?

Owh...byk barang perhiasan lacquer, pakaian, beg, kain pasang & coffee. Aku sempat sambar Deuter beg 50L je sbb aku dah plan before dtg untuk beli. Ingat nak satu pas tu JOe nak gak (jeles tgk beg i cun dan murah). So 2 begs for USD52, katanye original tp aku tak rasa ori. Mane dpt ori murah gitu hehhe yg aku tau aku nak travelling begpack tu je. Barang2 lain aku takmo beli lg sebab nak compare harga dgn night market. Masa tu pon Ben Than da nak close. Bussiness hr hanya dr 8am - 6pm. Kat sini kalau lambat tutup dah takde letrik...nak jual ape kalau gelap. So sambung jalan ke Saigon Square...
Jual belon cari makan
Buah ciku sgt sedap dan besau


Kat Vietnam pakai RON 92 ye...murah bangat.
Ni masa jalan2 odw ke  Saigon square
 
Tgk tu kedai kopi tepi jalan je....asyik gambo aku je.

Byk nye baju2 nike, adidas and branded yg lain kat sini...kasut  pon ade

Sebelum ke night market kitaorg p isi perot dulu kat VN Halal. X jauh dr Ben than tp kene pandai cari jugak la...heheh...nak senang cari Baskin Robin sebelah tu je. Aku nak mee Pho daging tp dah abis pulak..last2 order mee goreng je. Joe plak mkn nasi goreng. Rasa ok la...takde la sedap sgt tp perut dh lapar langsai jugak. Tp coffee ais and manggo lassi sodap! Harga pon sodap VND360000 x silap aku la. Agak mahal makanan halal disana. Tp mahal cammane pon aku sanggup bayar asal Halal tu yg terrrrrrrrpenting.
Hmmm lege dpt makan perut da lapo.. 













Lepas tu baru la kami menerokai night market dr satu kedai ke satu kedai...aku standard la tanye harge segala bende yg aku rasa menarik...Kalau Joe x mau tanye harga terus beli.So sentiasa la ade perang mulut manje2 kalau kome berdua ni ade ye. Tp bile nak mintak discount Joe suroh aku yg deal hahahah baru die tau menfaat mintak discount. Rata-rata harga night market jauh lg murah dr Ben Than contohnye..kain sepasang di Ben Than USD23 tp night market aku bole dpt USD14. Barang2 lain cam kain sembahyang or baju pon lg murah di night market. So aku beli telekung semua di night market. Bole dpt dlm range RM33 ke RM60 sepasang.Cantek2 design telekung. Baju kurung cotton bole dpt RM50 sepasang dgn hiasan manik.
Servinior cam fridge magnet, book mark, key chain pon murah2. Kesimpulannye beli je kat night market...kalau kat ben than kene tawar kaw2 baru bole beli. Actually beg deuter tu pon bole dpt lg murah di tempat lain.Tp aku dah x sabar nak beli ape aku kisah mahal sikit heheh!

Tu saje activity di sekitar HCM untuk hari ni..nak tidoq dulu....adios

Coffee G7 3in1 pon beli (RM8-9 per box 22 sachet)

hasil tangkapan kami hari ni.....fuhh! Abaikan model ye











































No comments:

Post a Comment