Thursday, February 9, 2012

Haj Registration


Assalamualaikum...

 


Hari ni hr aku menyelesaikan semua bende yg berkaitan dgn bank. Termasuklah pendaftaran Haji kat tabung haji...alhamdulillah walaupun lambat tp paling kurang aku dan Joe dah tersenarai dlm list.Insyallah kalau diizinkan kami akan kesana satu hari.

BTW, bukan pasal nak bg tau pendaftaran aku tp just nak note down some info pasal pendaftaran Haji dan mcmana turn ditentukan. Aku rasa berguna jugak info ni sbb some of it i just discovered this noon. Ok serba ringkas;

1) Semua giliran ditentukan mengikut sape cepat daftar die akan pergi Haji dulu. Mcm aku yg da terlewat ni lg 34 thn sampai turn. Mak aiiii....masa tu umor dah 68thn memang dah nenek agaknye. Tp x semua org yg terawal dpt pergi...mayb ade halangan lain, so kalau nasib baek cepat la sikit aku bole pergi. Estimated paling awal when i turn to 60 :)

2) Yg atas tu perbelanjaan around RM10K tp from year to year keep increasing. Ade jugak package yg disediakan kalau nak pergi lebih awal. Maksudnye tak payah que yg normal list. So range of packages are from RM25K to RM300K. Hmmm terkejut gak aku dgr ni sbb x tau sampai ade yg bayar RM300K....tp kalau kaye aku belasah je. Ade quota tertentu untuk setiap range package dan kebiasannye akan lebih cepat berbanding normal list.

3) Bole buat rayuan kalau nak pergi lebih awal tp mesti ade sebab yg concrete....aku penah dgr ni tp ape reason x sure. Maybe nak joint group muhrim kite yg terawal kot. Nanti bole cube..ahaks!

4) Minimum dlm Tabung Haji mesti ada RM1300.00....x mahal mana kan? jom register ramai2

5) Pada sesiapa yg dah ade anak bole register utk Haji ni start dr umor setahun...ni yg lg aku x tau (my bad).
So by the time umor die 30an insyaAllah turn da sampai.Sambil tu bole menyimpan sikit2...bukan anak saje adik ke sedara mare ke bole je nak register masa kecik asal ade RM1300.

Itu aje lah yg aku ingat. So start dr hari ni aku akan menyimpan dlm Tabung Haji dan berdoa byk2 supaya dpt kesana sebelum aku meninggal!...Amin...

*tak dilupakan tabung Holiday kami....so kene berjimat cermat to add up in both account! yes i can do this!

"Kita hanya merancang, tapi Tuhan yg menentukan"
"Hanya kita yg dpt ubah nasib kita sendiri...maka berusahalah sampai berjaya"



No comments:

Post a Comment