Thursday, February 9, 2012

From Vietnam with Luv Chu Chi Tunnel - Day 3 & Last Day

Hari ke-3 aku and Joe akan ke Chu Chi Tunnel. Eh lupe plak nak crite kat mana beli package...actually aku p beli semalam before berbeca seluruh HCM city. Travel agent - My Phung Travel located at the back of New World Hotel at district 1 (backpackers area) kene cross taman tengah bandar. Harga package ke Chu chi tunnel USD5/pax return. Half day trip je...kalau ke Mekong delta at USD10/pax full day trip. Tapi aku x sempat ke Mekong delta sebab Ahad pagi dah balik Malaysia huhu.
ODW ke travel agent...depa dok heran sapa baju & beg pinky kwang222
NI la dia...Mat Joe Jambu
Pose dulu kat bunge...nak baring atas tu tp air tengah siram
Da sampai...awai la pulak
Mai kopi secawan...sodapppp!
aaaa jap2 blom posing
mai la Vietnam mcm2 ada...pilih2
Ok dlm bas sudah...amboi keciknye bas lutut sangkut!
Mcm2 kaler rambut ade...aku dua je yg melayu!
Pukul 8.30am bus bertolak ke Chu Chi Tunnel...campur dgn heavy traffic and sesat sikit kitaorg sampai ke chu chi tunnel around 10.30am. Actually sejam je tp berenti kejap di pusat kraftangan org cacat. Kagum betul tgk kecreativitian og vietnam ni. Halus betul seninye...kat sini lah aku dpt tgk camane hiasan dr kulit telur dibuat...sgt la susah nak siapkan sekeping perhiasan ye tp hasilnye sgt cantek.Aku ingat nak beli tp susah nak bawak balik so cancel je la.
Ni my feveret.....kalau la balik Msia dgn motor sure aku angkut!









Woo hebat...kulit telur jd rimau
Cantek2 

 
 
Pasu terbesar di Vietnam (agaknye la)
Byk perhiasan lacquer kat sini...harga so-so 

Bile sampai Chu Chi tunnel guide tu bercerita la serba sedikit sejarah tempat tu. Seronok jugak dengar cerita sejarah ni....masa study dulu tido! Lepas tu kitaorg dibawa melawat ke seluruh kawasan tunnel. Sebelum tu ade short movie pasal perang vietnam dulu2...best aku suka! Nak cerita balik susah gak...korang pegi sendiri dengar k! Meh layan gambo je la tulis kang panjang pulok...tp tarik napasssss....
layan gambo byk...heheh

Ni la gambaran tempat berlindung org vietnam masa perang. Siap ade sumber air...creative
Serius aku dengar ceramah perang...kipas2 panas

Kat sini pon nak  pose....layan je cameraman ade

Sempat lg awek ni nak pakaikan scarf :(
Ni mesin mak aku....jait jap
Kat atas jemuran tu kulit POPIA.
Berat bende ni...pengisar padi
Ni jerat2 yg dicipta Vietkong...eh x nampak la pulak
Haaa...cam ni la jerat yg salah satu..ada byk design
ni plak peluru GIANT

Ni dlm lubang bawah tanah...sape fobia gelap jgn berani masuk

Laluan masuk agak besar  (point keluar terjauh 150m)
Eheee....aku kluar dgn selamat (tp dr point yg paling dekat wahahah)

JOe da penat kluaq dr bawah tanah

Dining area
Lepak ngan Vietkong

Terima kasih abang askar

aku cam patung or patung cam aku?
Before balik...acara minum tea dgn ubi rebus...aku tlg minah ni

Jemput minum

Aku pinjam topi tu nak begambaq

JOe & Uncle Ho

Awek vietnam comel2


Dan nak balik hotel...bye Chu Chi
Sampai semula ke hotel dah pukul 3pm. Cadang nye nak ke Halal@saigon tp x jumpe la pulak.Last2 makan maggie je and tidur kejap hilangkan ngantok.Petang lepas asar kitaorg ke Halal@ saigon (10mnts from ben Than area) and singgah di Tax Centre Shopping complex. Kat sini blue ray sgt murah at USD6 each. Joe tangkap 7 keping movie and berazam x nak beli blue ray di Malaysia lagi sbb sgt mahal berbanding d Vietnam.Ade bunyi menyesal di situ ye!

Dan lepas tu kitaorg sambung balik ke  night market. Plan nak beli kain sikit tp malangnye cash dah tak mencukupi. P cucuk duit card block la pulak...dpt tambah beli scarf and telekung je mlm tu untuk kenangan...kain pasang x dpt beli huhu. Duit yg tinggal less than RM100 so to be safe kitaorg x beli ape2 dah....hahah kelakar sungguh.!

Beli mineral water dan balik hotel untuk packing barang. Tengok2 dr 2 beg dah jadi 4 beg...alamak byk gak membeli. Tu la kan kalau dah namanye melancong x sah kalau x membeli. plan aku bukan utk shopping tp bile teringat mak abah adik2 kat kg aku beli jugak. Setakat mana yg mampu dan sementara kita hidup ape salahnye kongsi rezeki dgn org lain!

Tu saje la dpt aku kongsi pasal vietnam and simple tips but important kepada sesiape yg nak gamble kesana;

1) Paling busuk pon study sikit keadaan dan kedudukan tempat nak dituju sebelum ke HCM.
2) Buat simple calculation on the money to be spent as guideline i.c taxi fare, entrance ticket etc dr blog2 or laman web berkenaan.
3) Bawak cash lebih in case x cukop mcm kami...keh keh
4) Atau call bank to activate card ATM for oversea use
5) Beli internet card (Vitel)... sgt2 membantu kalau sesat or nak cari tempat/info via iphone etc
6) Jgn malu bertanye harga tambang taxi/bus/beca sebelum naik.
7) Kene rajin berjalan untuk explore tempat dan harga barang murah.

Bye2 HCM...Betul orang kata tak kenal maka x cinta. Aku rasa lain org lain pandangan walaupun ade yg serik ke sini tp bg aku insyaallah akan dtg lg sebab byk lg tempat menarik aku x sempat explore.

Hokey....disebabkan gambar masa dtg semua dlm iphone Joe aku share gambo nak balik je la masa kat eport dan HCM high from sky!...Enjoy.


Check out time
Check out time too


While waiting for the Taxi...surfing


Bye HCM...c u again for the blue ray.


  


Our face similar but different color! Luv u Joe...
We really enjoy the trip..HCM from the sky..getting smaller and disappeared but strong in my heart!....hahahah















No comments:

Post a Comment