Tuesday, March 6, 2012

Mari memasak - Ketam Telur Masin

Wahahaha.....tetiba semangat plak nak kongsi pasal masak-memasak ni. BTW ni percubaan pertama untuk resepi ketam telur masin. Sape2 yg suke chinese food mesti penah makan masakan ni...tp bg aku yg suke semua jenis food of course dah beberapa kali makan tp kat kedai...kwang2

Ok, disebabkan aku dah mencube and rasa agak menyelerakan..makanye mau di kongsi di sini ya. Kalau berani cube la buat...sedap lagi menjimatkan.

Ingredients & how to cook
1) Ketam...ikut suke ape jenis, qty pun ikut byk mane nak makan. Aku buat 3 ekor je yg sedang2 saiznye
2) Siang ketam tu cam biase, basuh, gaul serbuk kunyit for coloring & taste and goreng cam biase...garam optional. If you choose to add whole egg than x payah garam la. If nak pakai yolk saje tambah garam skit before goreng ketam tu k.
3) Cili padi (qty ikut suke) tumbuk and bole tambah red onion & garlic if u like. Kalau malas x yah...cili potong pon ok hahah..aku letak lada kering je sbb xde cili padi...huhu
4) Panaskan kuali and melt down butter...lg bagus yg unsalted. Butter tu letak la 2 sudu besar.
5) Masuk kan cili & bawang merah/garlic (if require) dan daun kari....goreng jap sampai bau sedap terhasil. Kalau bau x sedap yg terhasil makanye dah hangus le tu.
6) Pastu masukkan telur masin 2@3 biji...aku pakai whole egg so 2 bijik cukop. Kalau pakai yolk aje at least 5 biji baru ngam. Before masukan dlm kuali pecahkan/hancurkan dulu telur masin yg kuning ye...kalau nak lg sedap steam kan telur kuning sampai masak...hancurkan baru masuk lam kuali.Aku malas so trus lebur je 2 biji telur masin.best if you only add egg yolk so xde la ketul2 cam yg aku buat. 
7) Make sure telur tu sentiasa di kacau with medium heat and add some milk..patutnye susu sejat tp aku guna fresh milk. x yah banyak around 1/4 cup.
8) Lepas tu cepat2 masukkan ketam goreng....kalau lambat telur x lekat dgn ketam.
9) Kalau rajin nak hias letak la daun ketumbar...cantek dan bau sodap...taraaa siap untuk di makan.

Presentation aku memang out yang penting menepati selera...



No comments:

Post a Comment